![](https://blog.zora-sliven.net/wp-content/uploads/2021/01/250px-Marin-drinov-portrait-rulexru.jpg)
„Човек не живее на този свят за себе си, а трябва да се грижи първо за доброто на народа си.“ – проф. Марин Дринов
- 27.01.2021
- 0
Марин Дринов е не само един от основоположниците на историографията у нас, той има изключителни
заслуги въобще за българската историческа и филологическа наука, за етнографията и фолклора ни.
Целият си достоен живот посвещава на България,
на просвешението и образованието като път за издигане на народа.
![](https://blog.zora-sliven.net/wp-content/uploads/2021/01/25_02_16_22-209x300.jpg)
“Моят прадядо ни е оставил най-скъпото наследство –
примера на своя живот и онези ценности, които не може
да бъдат унищожени от война, нито разграбени от бунт,
нито отнети от властта:
благородство, мъжество, правдолюбие, чиста душа и доброта.“
Това са думи на правнука Владимир , един от представителите на огромния род,
който оставят Марин Дринов и Маргарита Ивановна Уилямс – помощница в
научната работа и преводач на трудвете на своя съпруг.
Потомците им днес живеят в три държави: Русия, Украйна и България.
![](https://blog.zora-sliven.net/wp-content/uploads/2021/01/marin-drinov2-300x225.jpg)
Роден е на 20 октомври 1838 г. в Панагюрище – градът,
в който цари силен патриотичен дух по онова време и
където знанието е висша ценност. Тук завършва взаимно
и класно училище, от тук поема по пътя на науката.
Даскалуването не му е достатъчно, неговите мечти го
отвеждат далече – в Русия. На 20 години пристига в Киев,
настанява се в славянския пансион и се записва в
Духовната семинария. Но и това не е достатъчно за него. След трите години, прекарани там, заминава за руската
столица и се записва във Факултета по история и филология на Московския университет. Полага много труд,
много усилия в подготовката си, завършва с блестящ успех и респектиращи знания, които впечатляват дори
руските аристократи. Привлякал вниманието им, той е поканен за частен домашен учител в семейството на
княз Голицин. До 1970 г. бъдещият професор съчетава задълженията си в дома на руския благородник с
пътешествия из Европа (Париж, Женева, Рим, Неапол, Виена, Варшава, Прага, Будапеща). Владеещ латински,
гръцки, руски, френски, немски и английски, той има възможност да се запознае в оригинал с изключително
ценни книги и ръкописи. Открива по време на своите “приключения” интересни материали в библиотеки и
архиви за историята на славянските народи и българите. Далеч от Родината, тя е винаги в сърцето му.
За тази искрена любов и легендарните знания получава обичта и уважението на българската интелигенция.
Без колебание той е приеман за най-образваният българин от съвременниците си.
1869 година е много важна за Марин Дринов. Издава във Виена
две сериозни исторически съчинения. Първото, „Поглед върху
произхождението на българския народ и началото на българската
история“, отпечатано и разпространено веднага, се родее с
Паисиевата „История славянобългарска”. Второто е „Исторически
преглед на Българската църква от самото й начало и до днес“.
През същата година е избран за председател на основаното в
Браила Българско книжовно дружество (по-късно БАН), а от 1898 г. е
негов почетен член. Дълги години безкористно работи за издаваните
от дружеството Сборник и “Периодическо списание”.
Завърнал се в Москва през 1871 г., Марин Дринов защитава магистърска степен. Името му става все
по-известно сред научните среди и скоро е поканен да преподава в Харковския университет.
Командирован, пристига в България през 1874/75 г. с научна цел. Събраните материали използва
в книгата си “Южните славяни и Византия през X в. (1876),с която получава докторска степен.
Малко след това става и редовен професор с все по-налагащ се авторитет. Не отделяйки и за миг
поглед от България, Дринов е изключително щастлив, че Русия се изправя срещу турския султан,
за да подкрепи и освободи българите. Поканен за съветник в руската главна квартира по време на войната,
допринася много за българската кауза. Когато войските стигат до София, приема предложения пост –
вицегубернатор на града. След Освобождението е един от строителите на нова България.
Завежда отдела за народното просвещение и духовните дела при Временното руско управление на
България (1878-1879). И след това продължава да работи всеотдайно за изграждане на държавата.
Той е един от бащите на първата ни конституция – Търновската, по негово предложение София става наша
столица. Като първи министър на просветата и културата, въвежда модерна образователна система и
стратегия на културна политика. Открива в София публична библиотека (Националната библиотека),
създава правилата за първия официален български правопис и работи над първия устав на БНБ.
Сред инициаторите е за създаване на първия общобългарски вестник „Марица“.
Разочарован от недостойни партийни боричкания и мръсни плитически
интриги, напуска България и през 1881 г. се връща към работата си на
преподавател и учен в Харковския университет. Член е на Руската,
Полската, Чешката и Сръбската академии на науките.
През всичките години на сериозна научна кариера не забравя и родината си.
Поддържа оживена кореспонденция с български учени и политици до края
на своя живота – 28 февруари (стар стил) 1906 г.
Последните му думи на смъртния одър са:
„Моите ръкописи и моите 3000 научни книги предайте на БАН“.
През 1909 г. костите на Марин Дринов са преместени в София от проф. Васил Златарски и Пенчо Славейков.
Пренесена е и завещаната на българския народ негова лична библиотека от 3000 тома.
Днес неговото име носят издателството на БАН и Центъра по българистика и балкански изследвания
към Харковския университет (може би единственият останал в света), който традиционно организира
Дриновски четения и издава сп. „Дриновски сборник“.
Дриново се нарича и едно село в Североизточна България. Преименувано е още през XIX в., когато
делегация заминава при професора в Харков и получава съгласието му заедно с дар от книги .
Августина Савова, 2021